A gyermek és ellenségei – Emma Goldman tanulmánya
A tanulmány a gyermekek szcializációs környezetéről, az iskolai és a családi kapcsolatokról szól. A címből is látszik, hogy az írás elsősorban gyerekcentrikus.
A szerző a tanulmányt több, mint száz évvel ezelőtt írta le és meggyőződésem szerint jórészt ma is érvényes, no és rendkívül tanulságos. A kérdés csak az, hogy tudunk-e tanulni belőle? Csak néhány mondat belőle:
“Tekinthető-e a gyermek önálló individuumnak, vagy inkább csak tárgya az őt formálók szeszélyeinek és elképzeléseinek?”
“A gyermek játékaiban, kérdéseiben, emberekhez és a dolgokhoz való viszonyaiban mutatja meg egyéni hajlamait.”
“Amint az első tudatsugarak megvilágítják a gyermek elméjét és szívét, ösztönösen kezdi összehasonlítani saját személyiségét a vele foglalkozók személyiségével.”
“A lélek nélküli nevelést és tanítást lélektelen értékek működtetik.”
“…az emberi elme nem bírja az egyformaságot, az egyhangúságot.” Stb.
A tanulmányt a Gyereknap apropójából a Mérce hozta le és elérhető a következő oldalon: https://tett.merce.hu/2021/05/30/a-gyermek-es-ellensegei/
Az érdeklődőknek és az arra “vállalkozóknak” jó olvasást és hasznosítható tanulságokat kívánok.